21/12/12

سبحان الله

Ku biar Kalam-Nya berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa manusia
Kubiar pena-Nya menulis
Merungkai hasratnya di Qalbu
Kubiar alam-Nya mentafsir
Mencungkil rahsia kalam ilahi.


"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."

(ALI-IMRAN)



Salamun Ilaikum buat para pengunjung laman ini. Fuhhhh..... Segala pujian buat Maha Memberi nikmat. Memberiku peluang menghirup udara milik-Nya. Menganugerahkan nikmat iman ini supaya ia sentiasa menerangi hati yang kelam dan gelap. Agar mampu memacakan Islam di dalam diri seterusnya menerangi bumi yang penuh dengan kejahilan ini. Kejahilan daripada mengenal Ilahi. Bersyukur juga mengurniakan kepada diri ini ikhwah-ikhwah yang ikhlas berukhuwwah dengan diri yang tidak seberapa ini. Sentiasa menawarkan tulang empat kerat mereka demi membawa diri ini menuju redha Ilahi.

Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan?
(An-naba')

Dan tumbuh-tumbuhan yang melata serta pohon-pohon kayu-kayan, masing-masing tunduk menurut peraturanNya.Dan langit dijadikannya (bumbung) tinggi, serta Ia mengadakan undang-undang dan peraturan neraca keadilan,Supaya kamu tidak melampaui batas dalam menjalankan keadilan;
(Ar-Rahman)



Insya'Allah, Hati ini cuba untuk membawa hati-hati kalian merenung sebentar ciptaan-Nya dibumi. Hati ini cuba untuk menafsirkan segala apa yang diperolehi sepanjang kembara mengenal ciptaan Ilahi di muka bumi-Nya. Kadangkala hati ini tidak pernah cuba untuk merenung langit yang berada diatas kelapa saban hari tanpa perlunya tiang. Terleka daripada menrenung daun-daun ciptaannya. Kita melihat gunung-ganang yang menjaadi pasak kepada bumi dengan tidak menggunakan kacamata Iman dan Taqwa. Kadang kala terlalu sombong daripada memandang seekor cicak yang telah Dia ciptakan. Astaghfirullah.


Betapa hati ini menyaksikan kebesaran-Nya. Sesungguhnya dialah menciptakan gunung yang tidak mampu kami umat manusia menciptanya. Benarlah Engkau yang menciptakan gunung-ganang sebagai pasak. Engkau jugalah yang menjadikan laut itu rezeki bagi kami. Apakah hati ini tidak pernah mengerti?! Siapakah yang menjadikan setiap zarah dalam jasad ini? Siapakah yang telah memberikan kepada jasad ini sebutir nasi? Siapakah yang telah menciptakan 2 biji mata yang bisa melihat keagungan-Nya.



Bukalah hati kalian :)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan