3/12/11

HijRah jom HiJrAh

Bismilllah... Salam alakikum kepada sesiapa yang dahagakan tazkirah. Selawat dan salam dihadiahkan buat Junjungan hebat Rasulillah S.A.W. Berbahagialah bagi sesiapa yang kini mengecapi haruman syurga dan sesiapa yang berjaya mengikis Al-wahn walaupun pahitnya seperti melapah kulit sendiri.

HijRAh....

Sidang editor padakali ini ingin mengenegahkan satu tajuk yang menarik untuk diperdendangkan dalam hati pembaca. Harap tazkirah ini terpahat dalam hati dan dapat membawa perubahan dalam hidup anda. Harapan jua pembaca dapat menyebarkan dan selidik apa yang disampaikan kerana "Sampaikanlah seruanku walau sepotong ayat." Hanya menjalanakan perintah-Nya dan Rasul-Nya.


LemBAran SejArAh
Bebicara mengenai hijrah sudah pasti terbayang di dalam hati setiap umat Islam yang Rasulullah S.A.W.  Sudah termaktub dalam lembaran sejarah Islam bahawa Rasullah berhijrah bersama para sahabat baginda dari Mekah ke Madinah. Hijrah kerana DEEN. Terbukti Pengorbanan sahabat baginda melalui pelbagai cara. Suhaib Ar-rumi meninggalkan hartanya ketika hijrah. Saidina Ali pecah tapak kakinya kerana bejalan jauh dari Mekah ke Madinah. Zainab gugur kandungannya kerana perbuatan suaminya. "Itu adalah sejarah mereka. Tetapi mana sejarah itu pergi?" Tanya Iman di dada.


Fenomena Ummah HARI INI.
Biar saya beritahu sejarah yang dicipta kita bersama barat. Merokok, Dadah.... "ouh, malas nak sebut.". Bemula dengan Solat. Selalunya sahabat Rasulullah akan bertanya apabila bertemu, "Salam alaik ya akhi...bagaimana dengan Qiam akh malam tadi?". Apa yang kita mampu jawab bila kita ditanya begitu? Kita tidak mampu jawab kerana, "Solat 5 waktu pun aku tak lepas! perh....lagikan QIAM." 



"Ok, Ok....aku salah.tapi aku mula dari mana?"
Start from mutabaah fardhiyyah. Kita cuba update mutabaah kita. Solat adalah asasnya ke arah iman yang mantap. Qiam adalah pagar kepada bagunan yang akan dibina dari BoM-bOm MakSiaT. Tilawatul quraan sebagai peringatan sebagaimana firman-Nya,  

"Berilah peringatan! Sesungguhnya peringantan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin."

Sedeqah sebai pengahalang bakhil. Ziarah sebagai pemangkin ukhuwwah islami. Dan kalau mutabaah dan mantap. Ade lagi satu bende yang belom selesai.Tugas sebagai Khalifah-Nya di bumi: Menukarkan robot-robot yang leka dalam kegelapan kepada cahaya-Nya. Inya'Allah....TaKbiR!!!

 Tugas sebagai Khalifah-Nya di bumi:
 DakWah! dAkWah! DaKwAh!

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan